Analys och internationell marknadskommunikation inom besöksnäringen

Uppdrag:

Temat för detta uppdrag inom produktutveckling var analys och internationell marknadskommunikation inom besöksnäringen. Målet med uppdraget var för deltagarna att producera en produktmanual med exportmogna turistiska produkter/ anläggningar/aktivitetsbolag/sevärdheter/transport osv.

Innehållet av uppdraget bestod av följande:

  • Vilka företagare är exportmogna?
  • Vilken hjälp behöver företaget för att blir exportmogen?
  • Workshop och utbildning inom produktutveckling, prissättning, paketering och marknadsföring

Beställare: Regionförbundet i Kalmar Län
Plats: Kalmar, Glasriket, Oskarshamn, Vimmerby , Västervik & Öland
Deltagare: 50 företagare

Referenser:

”Cornelia Lohf har anlitats för att arbeta direkt mot reseagenter i Berlin för att få till affärsuppgörelser mellan dem och länets företag. Två föreläsning om affärer med tysktalandemarknader. Totalt cirka 70 åhörare. Två workshops om prissättning, prisstrategi och paketering. Individuella besök hos drygt 40 företag.”

– Karin Ekebjär,  Turismsamordnare,  Regionförbundet i Kalmar län

”Cornelia har stor kunskap om turism och framförallt om hur researrangörsledet fungerar inte minst i Tyskland. Hon har många konkreta tips hur företag kan sälja produkter via agenter och resebyråer. Värdefull kunskap som presenteras på ett väldigt bra sätt genom både föreläsningar och workshops.”

– Christina Thorstensson, TF Turistchef, Västervik